DzieckoKiedy dzieci zaczynają mówić pierwsze słowa?

Kiedy dzieci zaczynają mówić pierwsze słowa?

Pierwsze słowa wypowiedziane przez dziecko to niezapomniany moment dla każdego rodzica. Ten magiczny etap rozwoju mowy jest nie tylko ekscytujący, ale także kluczowy dla dalszego rozwoju językowego malucha. Kiedy więc możemy spodziewać się usłyszeć upragnione „mama” lub „tata”? Przyjrzyjmy się bliżej temu fascynującemu procesowi.

Etapy rozwoju mowy u dzieci

Rozwój mowy u dzieci przebiega etapami, począwszy od pierwszych dźwięków, przez gaworzenie, aż po wypowiadanie pojedynczych słów i zdań. Oto kluczowe etapy tego procesu:

  • Noworodki (0-2 miesiące): Dzieci wydają różne dźwięki, takie jak płacz, kwilenie i gruchanie, aby komunikować swoje potrzeby.
  • Niemowlęta (2-6 miesięcy): Maluszki zaczynają gaworzyć, powtarzając pojedyncze sylaby, takie jak „ba” lub „ma”.
  • Starsze niemowlęta (6-12 miesięcy): Dzieci zaczynają łączyć sylaby w bardziej złożone sekwencje i reagować na proste polecenia.
  • Małe dzieci (12-18 miesięcy): W tym okresie pojawiają się pierwsze słowa, takie jak „mama” i „tata”.

Czynniki wpływające na rozwój mowy

Na tempo rozwoju mowy u dzieci wpływa wiele czynników, zarówno genetycznych, jak i środowiskowych. Oto niektóre z nich:

  • Słuch: Prawidłowy rozwój słuchu jest kluczowy dla rozwoju mowy. Dzieci z wadami słuchu mogą mieć opóźniony rozwój językowy.
  • Stymulacja: Dzieci, które są często stymulowane przez rodziców poprzez rozmowę, czytanie i zabawę, zazwyczaj szybciej rozwijają umiejętności językowe.
  • Dwujęzyczność: Dzieci wychowywane w środowisku dwujęzycznym mogą zacząć mówić nieco później, ale ostatecznie osiągają biegłość w obu językach.

Jak zachęcać dziecko do mówienia?

Rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój mowy u swoich pociech poprzez:

  • Rozmowę: Często rozmawiaj z dzieckiem, opisuj czynności, które wykonujesz, nazywaj przedmioty i osoby.
  • Czytanie: Regularne czytanie książek pomaga wzbogacać słownictwo i rozwijać wyobraźnię dziecka.
  • Zabawę: Angażuj się w zabawy językowe, takie jak rymowanki, piosenki czy gry słowne.
  • Cierpliwość: Nie popędzaj dziecka i nie porównuj go z rówieśnikami. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie.

Pierwsze słowa dziecka, a dwujęzyczność

Badania pokazują, że dwujęzyczność nie powoduje opóźnień w rozwoju mowy u dzieci. Dzieci dwujęzyczne przechodzą przez te same etapy rozwoju językowego co dzieci jednojęzyczne. Chociaż niektóre dwujęzyczne dzieci mogą zacząć mówić nieco później niż ich jednojęzyczni rówieśnicy, jest to tylko tymczasowe opóźnienie i mieści się w normie rozwojowej. 

  • Dzieci uczące się dwóch języków jednocześnie od urodzenia (symultaniczna akwizycja) są w stanie rozróżniać oba języki już od wczesnego etapu rozwoju
  • Natomiast dzieci, które zaczynają uczyć się drugiego języka po opanowaniu pierwszego (sekwencyjna akwizycja), mogą przechodzić przez tzw. „okres ciszy”, gdy są po raz pierwszy wystawione na drugi język, ale ostatecznie doganiają swoich rówieśników.

Dwujęzyczność niesie ze sobą wiele korzyści poznawczych dla rozwoju dziecka. Dzieci dwujęzyczne wykazują:

  • lepszą kontrolę uwagi,
  • potrafią ignorować rozpraszające bodźce i przełączać się między zadaniami,
  • większą kreatywność,
  • lepsze zdolności rozwiązywania problemów i planowania niż dzieci jednojęzyczne. 

Kiedy udać się do specjalisty?

Choć indywidualne różnice w rozwoju mowy są normalne, czasem warto skonsultować się ze specjalistą. Zgłoś się do logopedy lub pediatry, jeśli:

  • Dziecko nie wypowiada żadnych słów do 18 miesiąca życia.
  • Dziecko nie łączy słów w proste zdania do 2 roku życia.
  • Mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia po ukończeniu 3 lat.
  • Podejrzewasz, że dziecko może mieć problemy ze słuchem lub inne zaburzenia rozwojowe.

Indywidualne tempo rozwoju

Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim własnym tempie. Niektóre maluchy wypowiadają pierwsze słowa wcześniej, inne później – i jest to całkowicie normalne. Nie porównuj swojego dziecka z innymi i nie wywieraj na nim presji. Zamiast tego, zapewnij mu kochające i stymulujące środowisko, które będzie sprzyjać rozwojowi językowemu.

Najnowsze

Podobne artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj